Acabo de sentir a la ràdio que la
ciutat (referint-se a Barcelona) ha d'oferir al turista allò que el
turista hi vol trobar. Això fent referència a l'aprovació avui,
per part de CIU i el PP (que tornen a fer aquell joc de la Ramoneta
i... bé, ja m'enteneu) de l'ordenança que permetrà que els
diumenges obrin les botigues que es troben en zones turístiques de
Barcelona.
Personalment crec que una
ciutat no ha d'oferir al turisme allò que el turisme vol, sinó que l'ha de captivar per allò que ha sigut i és. Si la ciutat es concentra a oferir només allò que el turista vol, es produeix una transformació de la ciutat per
tal d'agradar al turista segons els seus interessos, quan en realitat aquests interessos haurien de quedar satisfets (o no) segons la ciutat on el turista posa els peus. El visitant ja tria on vol anar, no cal que el lloc on vagi el triï a ell afegint-hi elements antinaturals. Qui viatja a una ciutat ho hauria de fer per com és aquest lloc, per
trobar-hi coses que no hi ha a casa, per descobrir maneres de
fer diferents. A Barcelona el diumenge les botigues han estat sempre
tancades i és una cosa més que defineix la ciutat. Canviar-ho seria
respondre als anhels globalitzadors d'un públic que vol venir a
Barcelona a comprar a l'H&M, menjar al Subway i després fer el
cafè a l'Starbucks. Aquest estiu vaig conèixer una noia russa que
no podia entendre per què no obríem les botigues el diumenge i
dèiem que hi havia crisi. Em deia que obrir el diumenge ajudaria a
fer remuntar l'economia, que a Rússia tot obria els diumenges i
que tots estaven tan contents. Però això no és Rússia, vaig dir-li, aquí
els botiguers descansen el diumenge i la gent que treballa entre
setmana té temps de sobres per comprar dissabte. I els turistes, no
fotem, també, perquè en la gran majoria de casos, si no es tracta
d'escales puntuals, no vénen només per un dia a Barcelona i tenen
tot el temps del món per comprar quan no és diumenge. I si no, ja
tenen el Maremàgnum obert.
Però CIU i PP volen seguir convertint
Barcelona en un aparador emmotllat a gust dels consumidors que hi
vénen a passar pocs dies, i sembla que no els acaba d'interessar respectar la voluntat de la gent que
hi ha viscut sempre i que en forma l'essència. L'essència no val
res, deuen pensar, és millor matar-la abans que ens espanti la
globalització d'aquesta ciutat-aparador.
No hay comentarios:
Publicar un comentario